Oostenrijks treintraject van 150 jaar werelderfgoed

Een bijzonder traject van het Oostenrijkse railnetwerk bestaat 150 jaar en behoort sinds 1998 tot het werelderfgoed: de Semming-spoorlijn. De spoorlijn van Gloggnitz  tot Semmming is bekend om de mooie uitzichten, maar ook om de ingenieuze manier waarop de route is aangelegd.

Semmering-spoorlijn grote prestatie

Het traject is een van de mooiste voorbeelden van wat ingenieurs in de pioniersfase van de spoorwegbouw konden. Op het traject van de Semmering-spoorlijn liggen tunnels en viaducten die kwalitatief zo degelijk zijn gebouwd, dat ze sinds de voltooiing in de 19e eeuw ononderbroken in gebruik zijn. De spoorlijn werd tussen 1848 en 1854 aangelegd, dwars door 41 kilometer hooggebergte. Sinds 1950 is het spoor elektrisch gemaakt.

Semmering: modelbouwers droom in het echt

Het traject kan zo uit de fantasie van een modelspoorbouwer voortgekomen zijn.  De trein slingert door een berglandschap en gaat door 14 tunnels met een totale lengte van 1.477 meter. Raar maar waar: ook de 16 viaducten in de route hebben bij elkaar een lengte van 1.477 meter. Verder zijn er maar liefst 118 stenen bruggen en 11 stalen bruggen. 

Semmering-stations mooie uitvalsbasis

De route gaat door een spectaculair berglandschap. Daardoor zijn de stations een prima beginpunt voor bijvoorbeeld een bergwandeling. De route begint in Gloggnitz, op 436 meter hoogte, en na 29 kilometer wordt het hoogste punt van het traject bereikt op een hoogte van 895 meter. Vanuit de Schwarza-vallei gaat de rit omhoog naar alpien terrein, vervolgens over een spectaculair viaduct over de Kalte Rinne om via de 1.431 meter lange Semmering tunnel in het gelijknamige station te eindigen. De trein veranderde het landschap.

Spoorweg in Oostenrijk

In de afgelopen jaren is er, net als in het verleden, flink geïnvesteerd in treinverbindingen. Momenteel is de 27-kilometer lange Semmering Basistunnel in aanbouw. De tunnel zal wanneer deze gereed de treinreistijd tussen Wenen, Graz, Klagenfurt en Villach aanzienlijk verkorten. Hiermee is in totaal een bedrag van 1,7 biljoen euro gemoeid, van de totaal 15 biljoen euro die Oostenrijk de komende vijf jaar in het spoornet investeert.

bronnen: railjournalUNESCO, Foto: Philipp Oberhaidinger

 

Meer inspiratie

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webredactie. 

Lees hier alle informatie over de vijf hoogste watervallen van de alpenlanden 

Beniewd waarom Innsbruck zo populair is onder de jongeren?

Lees hier wat steenmannetjes zijn en waar ze vandaan komen