barcelonette hautes alpes

Rioclar-Barcelonnette in de Hautes Alpes

Dit jaar hebben we gekozen voor camping Rioclar in Barcelonnette, Alpes de Hautes Provence. We hebben voor deze camping gekozen vanwege de rust en de bergen. We zijn vrijdag 25 juli 's morgens om 5 uur vertrokken. Vroeg genoeg om de drukte te vermijden in Maastricht en Luik. Om 6 uur waren we in Tilf, de bekende stijle klim voorbij Luik.

Na veel bergwegen en Col de la Croix Haute ( 1179 m.) en geregeld pauzeren bereikten we de volgende dag om 13.30 onze eindbestemming camping Rioclar in het plaatsje Meolans-Revel (Barcelonnette). Gelukkig, want het was een lange vermoeiende rit maar wel met mooie uitzichten op de bergen en het Lac de Serre Poncon. Het weer zat deze keer niet mee, het regent.

Col de la Bonette

Woensdag 30 juli. Vandaag een een mooie rit naar Col de la Bonette ( 2802 meter). Vanuit Jausiers begint de geweldig mooie klim naar de top van de Col de la Bonette. Onderweg vaak gestopt en van het prachtige uitzicht genoten en van de marmotten. Bovengekomen hebben we de auto langs de kant gezet en zijn Ed en Riccardo te voet naar het hoogste punt Cime de la Bonette 2862 meter gegaan. Anita durfde niet hoger i.v.m hoogtevrees en duizeligheid. Ze heeft intussen een andere route uitgezocht voor de terugreis zodat ze niet weer dezelfde smalle weggetjes terug hoefde. We zijn aan de andere kant afgedaald naar Isola 2000, wat ook een mooie route is. Vanuit Isola 2000 zijn we naar Col de la Lombarde (2350 meter) gereden, dit was echt een schitterende route die we niet hadden willen missen.

Col de la Lombarde

Col de la Lombarde ligt op de grens met Frankrijk en Italie, vandaar uit heb je een geweldig uitzicht over de bergtoppen en een klein lager gelegen dorpje. Boven op de top was het koud en stond een stevige wind. Gelukkig stond er een kraam waar ze lekkere sterke Italiaanse koffie verkochten. We vervolgden onze route terug door Italie. De afdaling ging over een heel smal en bochtig weggetje, net een fietspad. Je moest goed uitkijken, vooral bij bochten en bij tegenliggers wachten of achteruit naar een breder stukje weg. Maar het uitzicht was adembenemend. Via Col de Larche (1991 meter) reden we weer Frankrijk binnen. Col de Larche (Colle della Maddalena in het Italiaans) vormt de verbinding tussen het Italiaanse Valle Stura di Demonte en het Franse Ubaye dal. Zaterdag 2 augustus. Markt in Barcelonnette, zullen eens een kijkje gaan nemen. Nou het was inderdaad een kijkje want het stelde niet veel voor. Er hing een vieze lucht van kaas en worst en dan met die hitte. Veel meer als groente, fruit, kaas en worst verkochten ze er niet. 's Middags Route Forestiere de l'Ubaye gewandeld, dit is een route van 6 kilometer bergop aan de overkant van de camping. We hadden wandelstokken meegenomen maar de route was veel te zwaar voor ons, te lang en het was veel te heet. We hebben dus niet de hele route gelopen.

Col de la Cayolle, Col des Champs en Col d'Allos

Maandag 4 augustus. Na wat dagen rustig aan gedaan te hebben gingen we vandaag weer Cols verkennen. Col de la Cayolle, Col des Champs en Col d'Allos stonden op het programma. In Barcelonnette nemen we gelijk de afslag naar de Col de la Cayolle. Na een schitterende route bereiken we de top van 2326 meter. Het is hier weer heel fris en het waait enorm, dit herinneren we ons nog van 2002 toen we ook hier waren. Ze vertelden ons dat het hier altijd zo hard waait. Maar het uitzicht maakt veel goed, het is hier prachtig. Na een pauze zijn we weer afgedaald en via St. Martin d'Entraunes begonnen aan de klim van Col des Champs. Deze col vormt de verbinding tussen Colmars en St. Martin d´Entraunes en zou meer bekendheid moeten hebben want de beklimming en de top zijn echt overweldigend. We zijn ook vaak gestopt om mooie foto's te nemen. Eenmaal op de top (2087 meter) hebben we gepicknickt en van het uitzicht genoten. Na anderhalf uur zijn we pas weer aan de afdaling begonnen, een hobbelpad met diepe kuilen voor het smeltwater. Zeer rustig aan naar beneden door het mooie dennenbos. Nog 1 Col te gaan vandaag, ja ja Edje had er weer verschillende uitgestippeld pffffff. Maar hij weet de mooie plekjes wel te vinden. In Colmars gaan we op weg naar Col d'Allos (2250 meter) en komen langs het mooie Fort de France. Colmars is een oude versterkte stad, met oude huizen en mooie pleinen. In Allos in een restaurantje hebben we eerst koffie gedronken voordat we aan de laatste klim begonnen. We zijn al eens op Col d'Allos geweest maar toen reden we aan de andere kant naar boven. De beklimming vanaf deze kant was ook schitterend en betere wegen als de andere kant. Op de top gekomen hebben we lang genoten van het geweldige uitzicht op de omliggende bergtoppen en Foux d'Allos. Na al het genieten van deze dag begonnen aan de afdaling, 20 kilometer naar Barcelonnette over bijna allemaal smalle weggetjes. Maar echt de moeite waard, want dit gebied is verschrikkelijk mooi.

Col de Vars

Dinsdag 5 augustus. Saampjes naar Col de Vars (2109 m.) geweest. Deze route hebben we al verschillende keren gereden vanuit de Hautes Alpes in 2001 en 2002. Maar we vonden het de moeite waard om er nog eens heen te gaan, en de afstand is maar ca. 40 km vanuit Barcelonnette. We hebben deze dag genoten van de mooie rit en de rust op Col de Vars. Ook zijn we hier een stukje gaan wandelen en voordat we verder rijden hebben we eerst heerlijke pannekoeken gegeten bij het restaurantje de Iglo op de top van Col de Vars. Daarna zijn we naar Guillestre gereden maar wij vonden het dorpje niet veel voorstellen. De laatste dagen hebben we niet veel meer ondernomen, een beetje uitgerust en wat gezwommen op de camping. Ook zijn we nog een dagje gaan zwemmen in het Lac de Serre Poncon, een geweldig mooie plek om te vertoeven Zaterdag 9 augustus. 2 Dagen eerder dan de planning alles afgebroken. De weersverwachting is niet zo goed en we hebben geen zin in de regen af te breken en in te pakken. Meer: www.etiebax.nl

Lees hier handige tips voor het wandelen in de bergen

Lees hier alle informatie over de vijf hoogste watervallen van de alpenlanden

Mee naar het Sarntal

Lees ons nieuwste nummer. Nu te bestellen!

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webredactie.