Met het gezin op huttentocht rond de Königssee

Afgelopen zomer was ik, voor Tirol Outdoor Experience, vier dagen op pad met een gezin van vijf; vader, moeder en drie kinderen van 5, 7 en 9 jaar oud. Zij maakten als gezin voor het eerst een huttentocht. De trekking vond plaats rond de schitterende Königssee in het mooie Berchtesgadenerland, een bijzonder stukje Duitsland ten zuiden van Salzburg.

Op dag één vertrekken we met een klein tweepersoons gondeltje vanaf de Königssee naar het bergstation van de Jennerbahn, vanwaar we richting de Götzenalm lopen. Een afwisselende wandeling door bos, over almweides en via de ‘spannende’ Unterer Hirschenlauf (een pad met houten trappetjes). Aangekomen bij de hut genieten we van het heerlijke avondzonnetje. Na een koud waterballet in de wasruimte en een heerlijke schnitzel duiken we moe maar voldaan vroeg in bed.

De volgende dag staat de tocht naar de Wasseralm op het programma. Het eerste deel gaat het gemoedelijk door een bos. Vervolgens lopen we over een smal pad langs de Laafeldwand en gaan we via de Landtalsteig onderlangs de Hanauerlaubwand. Een ketting helpt ons bij het passeren van een lastige passage. De kinderen vinden het leuk en doen het uitstekend. Ze volgen de aanwijzingen, die ik geef, nauwkeurig op en gaan veilig en “trittsicher” over deze passage. Vandaar hebben we een mooi uitzicht op de Obersee en de Königssee.

Onderweg bouwen we een dam in een stroompje en spelen we “bergwandelmemory”. Hierbij verzamelt één persoon onopvallend een aantal dingen (tak, steen, stuk mos, bloem, etc) en legt dat onder een handdoek of jas. Vervolgens mogen de anderen kort onder de handdoek/jas kijken en moeten zij dezelfde dingen verzamelen. Wie de meeste dingen heeft verzameld, heeft gewonnen.

Bij de idyllisch gelegen Wasseralm maken we een reis terug in de tijd. Zo moeten we ons wassen in het stroompje, wat om de Wasseralm heen loopt, en is er een primitief toilet (hokje met poepgat). De kinderen vermaken zich opperbest in het stroompje en gaan ’s avonds op ‘jacht’ naar een “murmeltier” (bergmarmot). Ze vinden er meerdere.

Dag drie vertrekken we, voor de langste etappe, richting het Kärlingerhaus. Deze hut ligt aan de rand van het Steinernes Meer, één van de mooiste karsthoogvlakten van de Noordelijke Kalkalpen. Kort na vertrek ziet de oudste een “murmeltier”. Hij heeft er een scherp oog voor. Dankzij hem zien we vandaag meerdere “murmeltieren” en ook nog een specht. Onderweg nemen de kinderen een duik in de mooie Schwarzensee. Helaas is er, vanwege het verslechterende weer, geen tijd om ook in de nog mooiere Grünsee een duik te nemen. Uiteindelijk valt het weer gelukkig mee en bereiken we soepel het Kärlingerhaus. Daar zijn papa en zijn kids zo dapper om een duik te nemen in de koude Füntensee. De bergwandelgids houdt het bij een warme douche.

De laatste dag wijst de oudste ons opnieuw een paar “murmeltieren”aan. Dit keer helpen de andere kinderen mama bij het ‘spotten’ van de “murmeltieren”. Het gaat vandaag door de schitterende Saugasse, een brede kloof, steil bergafwaarts richting de Königssee. Daar is voor de liefhebbers nog tijd voor een heerlijke frisse duik. De jongste kiest ervoor om een mooi kunstwerk van hout te maken. Tot slot lopen we naar St. Batholomae, waar we met de boot terugvaren naar het begin van de Königssee. Daar nemen we, terugkijkend op een mooie en gezellige tocht, afscheid van elkaar.

Heb jij ook een mooi verhaal uit de bergen dat je wil delen? Neem contact op met de redactie!

Bergsport:

Benieuwd hoe jouw schoenen langer mee kunnen gaan?

Lees hier hoe je je perfect kan voorbereiding op je bergwandeling

Lees hier een stukje berg geschiedenis

Bergen Magazine

Profiteer nu: 1 jaar Bergen Magazine vanaf € 19,95)